Viser innlegg med etiketten Babystrikk. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Babystrikk. Vis alle innlegg

torsdag 31. oktober 2013

Håndsømskurs i Bergen

Helga for 14 dager siden, var jeg i Bergen på kurs i Quiltekroken, med Bente Tufte. Det var 2 forskjellige kurs, og ingen av dem trengte jeg symaskin til. Det var såå deilig å slippe å dra på en tung symaskin.......

Her er Mona fra Quiltekroken og kursleder Bente Tufte.

Lørdag var det et 4 timers kurs hvor vi skulle lære å lage/brodere roser, blader o.l. + endel typer sting.

Etter 4 timer dyp konsentrasjon var dette alt jeg (og også de andre) hadde å vise fram........  skal si det tok tid med disse blomstene.

Dette er prøvelappen min.  
Ikke rare greiene,
men spesielt rosene (nede til høyre)
tok lang tid.

Her er Bente  i gang med å forklare noen sting. 
Det var mange som ble lange i halsen den dagen.....

Så fikk vi mønster til denne skjønne sminkepungen. 
Meningen er jo da at jeg skal få sydd den, 
med diverse blomster, blader og sting på........ 
ikke kommet igang med det ennå....

Søndag skulle vil omstille oss helt. Da var det håndsøm på strek  vi skulle lære. Bente har sydd en nydelig duk, ca. 1,35 x 1,35 cm. Meste alt er håndsøm...... og dette skulle vi begynne på ........

Dette er hva jeg rakk og sy.  
Dvs. stjerna i midten ble sydd, de brune feltene rundt er bare lagt på plass, 
og skal etterhvert syes til.

Og sånn skal duken bli.  
Dette er et mønster som også er i salg.  
Tror det tar litt tid før jeg kan vise til et ferdig produkt.....men, men...... 
En gang..... kanskje.....

********

6. oktober ble jeg mormor for 2. gang.  Denne gang også til ei lita prinsesse, ei veldig lita ei.....
Alt ble stort av klær og luene passa absolutt ikke........
Fant  et mønster fra Nøstebarn på prematurlue. Fikk strikka etpar av de. Raske og kjempefin passform på disse.........

Her er prematurluene. 
Som dere ser, akkurat passe til dokka.......
Disse luene er strikka i Silkeull fra Nøstebarn.
Og her er lille gullet, Julie, med ene lua på seg.

Strikka også en annen lue, som skulle være str. nyfødt, 
men den er foreløpig altfor stor.
Fant oppskriften  i et bilag til Allers tidligere i høst.
Denne er strikka i Lanett babyull.

Så fant jeg en oppskrift på bamselue inne på nettet.
Synes Sara også måtte få seg en ny lue.......
Her har jeg strikka i Lerke fra Dale garn.


Ønsker alle en riktig fin helg !
ANNE LISE

søndag 25. august 2013

Framgang for Hjertelig glede teppet og noe barselgaver

Nå har symaskina kommet ned på spisebordet i stua. Nytter ikke å sitte på et lite skrivebord 50 cm. fra bakveggen, når en skal prøve å sy sammen store ting.  I hvert fall fungerer det ikke for meg, .....  må ha litt plass rundt meg.

Nå har jeg da fått sydd sammen alle blokkene i Hjertelig glede teppet mitt (Vintage Valentine). Nå gjenstår rammer rundt. Her kommer problemet. Rammene skal syes med skråhjørner. Det har jeg aldri gjort.  Er det noen der ute som har tips eller ideer om hvor jeg kan se/lese hvordan dette skal gjøres......... så blir jeg kjempeglad for det.


Nærbilde av blokk med  tekst.
Kunne ikke brodere dette før jeg visste når jeg ble ferdig.
Nå har jeg sagt 2013, så da må det bli ferdig i høst.....


***********


Så begynner "babyboom"en rundt oss. Synes disse mappene er skikkelig kjekke å sy. Og  så er det så lett å vite hva en skal gi bort. Innholdet oppi kan variere litt ettersom hvor nære venner/bekjente det dreier seg om.

Nå er første 2 jentene kommet.  Her ser dere bilde av toalettmappene med innhold.....2 vaskekluter, 1 smekke, 1 tutt og denne gang ble det ett par strikka babysokker også oppi.  Håper det kommer til nytte.



Har også ei venninne i Oslo, som venter sitt andre barnebarn, men første jenta, i en veldig guttedominert familie. Da er det jo nødt til å bli strikka i rosa. Den nye verdensborgeren er ikke født ennå, så toalettmappa får vente litt.
Men jeg fant ut at lue, skjerf og sokker er alltid godt å ha når det blir en vinterbaby.


Her har jeg strikket djevellue for de sitter så godt på ørene.
Så har jeg sydd på en liten knapp for å feste spissen foran,
da blir den litt mer "jentete".
Alt dette er strikket i Dale Baby ull på pinner nr. 3.


Ønsker alle en riktig fin høstdag!
ANNE LISE

søndag 23. september 2012

Tid for luer......

Høsten har skikkelig satt inn nå, og da trengs gode og varme luer. Jeg fant oppskrift på en barnelue på denne bloggen.  Den var enkel og grei og strikke og har bra passform.  Som modell hos meg ble det dokkene (de er alltid medgjørlige), men har også testet den ut på Sara.  Blomsten har jeg hentet hos Drops Design.


Jeg har lagt opp 88 m på disse luene.
 Det er passelig til ca. str. 6 mnd.
 Disse er strikket i Baby Silk fra Du store Alpakka.  
Det går med ca. 50 g. til 1 lue.

Ønsker alle en riktig fin septemberuke.
ANNE LISE

søndag 22. april 2012

Rosa strikkasett til Sara

Så er endelig et helt strikkesett til Sara ferdig. Lue og jakke har vært ferdig en god stund, men buksa har tatt veldig med tid. Har kommet mye annet innimellom. Hele settet er i str. 3-6 mnd. så ho kan ennå få mye nytte av det.

Settet består av jakke med krage i rosa/hvitt, 
lue med fin "karusell" i bakhodet, (se bildet) og bukse i bare rosa. 
Dette er et mønster fra Sandnesgarn og er strikka i Lanett.

ANNE LISE

Små luer

Luer som sitter godt på ørene, er ikke like lett å få til. Lille Sara har fått flere som ikke "følger med" når ho beveger på hodet.
Jeg vet av erfaring og tilbakemeldinger at "djevel-luer" er go'e luer. Ville strikke noen slike, men da måtte spissen framme vekk. Det ble visst litt mye gutteaktig.
Foreløpig har Sara så lite hode at jeg kunne bruke dukka som modell.  Her ser dere resultatet.

Lua nede til høyre er strikket i Mandarin Petit og med spiss foran. 
De 2 andre er strikka i MiniDuett. 
Begge garn er fra SandnesGarn og er veldig go'e garntyper å strikke av.

ANNE LISE

onsdag 29. februar 2012

Hentesettet er klart

Etter å ha holdt på med den store Mariusgenseren, så var det en lettelse å kunne strikke noe bitte lite.
Hentesett ønsket min datter å ha i hvitt, men gjerne med litt mønster.  Og slik ble det.

Dette er et mønster fra Dalegarn, men strikket i Lanett.  
Holdt meg til å strikke jakke og lue, 
og så selvfølgelig mine "evige", men kjempego'e babysokker.



En vårlig hilsen fra Paris.
ANNE LISE

tirsdag 17. januar 2012

Endelig tilbake ..........

Vil først få ønske alle som er innom bloggen min 
ett riktig godt nyttår! 
Bedre seint enn aldri.

Når jeg kom tilbake til Paris lå det en pakke i posten til meg. Jeg hadde nemlig vært inne på bloggen til Rita og kommentert noe på hennes vei mot 600 innlegg. Og så vant jeg - tusen takk Rita. Disse stoffene skal jeg nok få brukt til noe sommerlig litt seinere.


******

Da jeg kom hjem til Norge til jul, skjønte jeg at jeg måtte skaffe meg en liten symaskin. Å være i Norge i flere mnd. og ikke ha mulighet til å sy, det er utelukka. Så da ble det en Bergenstur og kjøpe maskin.    Er fornøyd så langt, men skal teste den mer ut når jeg skal til Norge i mars. Og så er det en fin kursmaskin , for har oppdaga at å dra på Horizen 7700 - det er tungt.....

Denne kom jeg hjem med: Janome 4120 QDC.

******

Ferdige produkter har jeg lite av for tida, men jeg har masse på gang. Her viser jeg noe av det som MÅ bli ferdig først. Må jo ha alt klart til jeg blir mormor. Ellers er det mange UFO'er å ta fatt i etter den tid.

Mariuskofta til sønnen mangler montering (gruer meg), 
det rosa babysettet skal også få en bukse, 
så er det et hvitt "hentesett" - det er bare lue og jakke. 
Kanskje mest viktig!!!!
På syfronten holder jeg på med stitcheriet til "Gubbens slumreteppe"
en 60 års presang som bør være ferdig i slutten av februar. 
Ellers skal det syes et vognteppe i rosa/brunt 
og 
tilslutt må jeg få ferdig et krabbeteppe sydd med X-blokk linjalen. 
Gikk 1/2 kurs i oktober, men så ble det full stopp etterpå.

Nå gjenstår å se om jeg rekker alt før slutten av mars????

Ønsker alle en fortsatt fin vinteruke, med eller uten snø.
ANNE LISE

lørdag 24. september 2011

Nok et strikka babysett.

Nok et sett med lue, sokker og skjert til baby er ferdigstrikka. Både dette hvite settet og et tidligere vist blått sett, er en bestilling fra en kommende bestemor hjemme i Norge. Det vil nok gå i posten på mandag og så håper jeg ho blir fornøyd....  Settet er strikka i Lanett fra Sandnesgarn.

Ha en fortsatt fin helg alle sammen !
ANNE LISE

onsdag 31. august 2011

JIPPI ...... Julequilten er ferdig!!

Er imponert over meg selv.  Har vanligvis ikke tålmodighet til å fullføre et prosjekt uten avbrekk (kortere eller lengre tid). Men denne gangen har det gått fint. Kanskje fordi jeg har likt stitchingen så godt.  Har jo et teppe til som skal lages, men det skal ikke være ferdig før neste jul (2013).


Her er resultatet. Veldig godt fornøyd med fargevalg og stoffer.


 Her er noen klipp/nærbilder. Og så måtte jeg jo ha årstall brodert på!



Har også fått sydd ferdig 2 vårløpere.  Disse ble skjært til i våres. 
Men så har de blitt liggende. Heldigvis kommer det nye vårer.  
Dette er en enkel måte å sy løper på, men veldig virkningsfull med de rette stoffene.



Et babysett på bestilling har det også blitt.  
Alltid kjekt å strikke litt smått innimellom. 
Smetteskjert er behagelig som sitter godt i halsen uten å gli fra hverandre. 
En liten "hjelm" sitter godt på ørene og disse små sokkene holder seg på plass på føttene. 
Sparkes ikke så fort av foten.  Alt er strikka i Lanett fra Sandnes Garn.



Så er veska helt ferdig, med alle pynteknapper her og der.
Og veska ble veldig godt mottatt, heldigvis.  
Den er allerede tatt i bruk.


Nå får jeg "grave" meg ned i kassene mine og finne nye/påbegynte prosjekt å fortsette med. 
Ønsker alle en fortsatt fin uke.

ANNE LISE


fredag 20. mai 2011

Endelig noen UFO'er ferdig.

Endelig har jeg fått litt "gøts" igjen til å gjøre ferdig noen prosjekt. Enkelte av disse har ligget veldig lenge.
Denne engelen gikk jeg på kurs for å lage før jul 2009. Det var et 3 timers kurs og det meste ble ferdig. Men strikkejakka gjensto og så finishen i ansiktet. 
Og det tok altså 1 1/2 år å få disse tingene gjort.
Det var Lillian Kristensen i Haugtussa som hadde kurset hos Singer/Bernina butikken i byen. 
Engelen var veldig kjekk å lage.  
Av en eller annen mystiks grunn har bildet blitt speilvendt da jeg skulle lage ramme rundt. 
Det skjønner jeg ikke hvorfor, men, men...


For litt siden kom ei venninne i Husflidlaget bort til meg
med noen små nøster med babygarn fra Australia. 
Ho lurte på om jeg kunne strikke noen babysokker av det. 
Litt tid har det tatt, pga. disse dårlige armene jeg har hatt, 
men nå er de endelig ferdige og kan overleveres.


Denne løperen så jeg modell av hos Quiltesmia for litt siden. 
Likte stoffene og fargene så godt at jeg bare måtte sy den. 
Det er et mønster som sto i Quiltemagasinet nr.3/2010.

Her et nærbilde av stoffene som er brukt.

Ønsker med dette alle bloggvenner en riktig fin helg.
ANNE LISE

tirsdag 11. januar 2011

Roseteppet - endelig.

I januar 2010 kjøpte jeg mønster og materialpakke til Roseteppet av AnnAKa. Vaska stoffene og alt var klart til oppstart. Men det ble liggende  -  helt til nå.  Etter nyttår bestemte jeg meg for å starte opp og nå har jeg fått gjort klart for applikering og stitching. Stitcheriene er nå greie å ta med seg på tur o.l.  Så får vi se hvor lang tid det tar før det blir satt sammen.


Symaskinen min har hatt lang juleferie i år, men nå har jeg såvidt kommet meg opp på rommet igjen. Her er første ferdige løper i 2011. Det er jo en juleløper (som skulle vært ferdig før jul, men akk o ve) Heldigvis kommer det flere juler...

Dette er etter mønsteret til AnnAKa som sto i Quiltemagasinet nr. 5/09 
og modellen er fra Quiltefryd i Tønsberg.

Ett lite babysett med lue, skjerf og sokker har det også blitt.  Har ei venninne som ganske snart skal bli bestemor for første gang, og for en gangs skyld ville jeg være ferdig med presangen min FØR barnet ble født. Klarte det heldigvis.

Dette er strikka i Lanett fra Sandnes Garn.

Og så har det dukka opp noen UFO'er hos meg også. Finner nok flere hvis jeg leiter godt, men får ta disse i første omgang.

Her er et teppe/duk i Log Cabin som ble begynt på for mange år siden. 
Har fått på vatt og bakstykke, så det gjenstår kun quilting og lukkekant. 
Bør være overkommelig.

2 løpere hvor toppene er ferdige, 
men fant ikke vatt når jeg skulle videre og da ble de liggende. 
I dag har jeg kjøpt vatt så nå skal de bli ferdige.

Så har jeg litt stiticherier. 
Juleduken fra Northern Quilt har jeg nå snart ferdig 2 hjerter, men det mangler da fortsatt 2 til. 
De er påtegnet så da er det enklere å ta med seg.  
Stitchery mappen til AnnAKa har jeg også tenkt å sy,men må få stitcheriet ferdig først.

Ellers har jeg på lager både ferdig innkjøpte BOMer av diverse slag og endel materialpakker på vesker, løpere, tepper  o.l.  Skal prøve å være flink å plukke det fram etterhvert.  Blir i hvert fall ikke arbeidsledig!!!!!

ANNE LISE