Viser innlegg med etiketten hekling. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten hekling. Vis alle innlegg

lørdag 28. desember 2013

SSCS 2013 - endelig julaften.......

Endelig har julaften vært og jeg kunne åpne SSCS gaven fra Australia.  Var veldig spent, og her er hva som var inni.........

I pakken var det en fantastisk flott veske, 
med stitchery på hele fronten.  
Akkurat passelig størrelse til å ha litt håndarbeid i, på klubb, quiltemøter o.l.  
Legg også merke til den koselige til/fra lappen på ene hanken. 
Den er også stitchet.

Oppi veska lå det et flott nåle-etui 
med div. syrelaterte stitcherier på fronten og ene siden inni. 
Ei dukke med dmc perlegarn og ei nålepute var det også. 
Og jammen meg var det ikke en søt mugrug med en blid snømann på også.  
Tusen takk til Fiona for alle disse flotte tingene. 
Dette var midt i blinken for meg.....

 *******

Nå har jeg da lov å vise hva jeg lagde  i SSCS 2013, og sendte "downunder" til Australia.
I år ble det 4 kuvertbrikker som gikk i posten.
Har heldigvis for mail om at de ble godt mottatt, og det var kjekt.

Nissemotivet på disse er hentet fra en av bøkene til Lise Bergene. 
Kvadratene er skåret 3,5" x 3,5" .
Kjappe og greie å sy.

Som julepynt heklet jeg 2 hvite snøkrystaller og 2 røde hjerter.  
Her har jeg brukt bomullsgarn.
Greit med slike flate ting, når de skal sendes. 

Vil sende en stor takk til Chookyblue i Australia, 
som år etter år administrerer denne Swapen til jul. 
Vet det ligger mye arbeid bak.  Tusen takk.......


Ønsker alle en skikkelig koselig romjul, 
selv om stormen herjer mange steder i landet.

ANNE LISE

mandag 30. september 2013

Veggteppe og flere barnekjoler


I Australia i våres kjøpte jeg 1 pk ferdigskjærte remser med Balistoffer, Balipops.......hadde sett et fint teppe i Homespun, Australsk quilteblad.
Tonje, min datter, fikk et juleteppe sist jul......men det kan jo ikke henge oppe hele året.  Derfor skulle jeg lage et teppe som skal henge oppe resten av året. Min datter er veldig "glad i" Australia, så dette burde bli bra.
Teppet er nå ferdig....... og ho rekker å få litt glede av det før jula skal opp igjen........


 Her er nærbilde av noen av de små kenguruene. 
De er applikert på maskin med knapphullsting....... 
en skikkelig putlete jobb........ var veldig glad når det var gjort.....


Sydde/hekla tidligere i sommer en slik "Dalekjole" til mitt barnebarn. Den var akkurat passe da..... og etter kort tid ble den for liten. Ho ville gjerne ha en ny.
Jeg satte igang på nytt, denne gang en str. større og i lysgrønn nå. Kjolen ble fin og jeg håper ho kan bruke den en stund, nå med en body/genser under.

Denne er strikka i str. 3-4 år 
i lysgrønn med grønnprikkete stoff.

 Kjole i lilla/rosa i str. 1 år.  
Denne er heklet av min datter og sydd av meg.

ANNE LISE

onsdag 14. august 2013

Endelig ............


Endelig er jeg på plass igjen her på bloggen. Det har gått veldig trått i sommer, men håper at det skal bli litt flere innlegg utover høsten  -  OG at jeg får gjort ferdig noen prosjekt utover også.  Vi får se.

Endelig har jeg i hvert fall fått gjort ferdig siste, og største, blokk i Hjertelig Glede teppet mitt.  Det er medaljongen som skal være i midten.

Nå skal jeg begynne å sy på rammer og sette sammen blokkene.  Blir spennende og se hvordan det blir og, ikke minst, hvor stort det blir.  Kommer tilbake med bilder når jeg har fått toppen sammen.

I sommer har det vært en "farsott" her inne og på FB med denne "Dale-kjolen". Ved første øyekast i mønsterheftet synes jeg ikke noe spesielt om den. Men så kom det stadig flotte bilder på nett, med skjønne jenter og skjønne kjoler.  Da måtte selvfølgelig jeg også prøve meg.
Her er resultatet:

Jeg hekla i lys blå 
og med hjelp av jentene i Quiltekroken, Bergen, 
fant jeg et veldig dus blått stoff som ble helt skjønt. 
Takk Belinda og Tyra.

Kjolen måtte jo prøves på.
Den passet akkurat der og da,
men har mått starte på en ny, da det ikke var særlig kjekt å ta den over hodet.
Litt trang i armene.
Er laget i str. 2 år til ei "lita" prinsesse på 15 mnd.
Men jeg og min faste hekling gjorde den nok mindre enn 2 år.
Heldigvis kommer det ei ny lita prinsesse i okt/nov. som kan overta denne, 
og så får mormor lage en ny til Sara.


ANNE LISE



mandag 31. desember 2012

SSCS 2012 gaven åpnet.


Så er julen over og jeg har også åpnet min gave fra min SSCS-venn i Australia.  Det var hele 3 pakker og jeg var veldig nysgjerrig.
Her er hva jeg pakket opp:

Gaven innehold et nålebrev og saks m/holder, 
et herlig australsk quilteblad med mange fine, små juleprosjekt
 (kanskje noe å begynne på til neste jul). 
Og så  en flott, liten bordbrikke. 
Den har stitchet midtparti og yo-yoer i friske, sommerlige farger rundt.  
Tusen hjertelig takk til Jeanette.  Dette vil bli flittig brukt.


Nå er også min gave til Leanne blitt åpnet, så da kan jeg avsløre hva jeg laget dette året.

Jeg sydde en julestjerne etter mønsteret til AnnAKa,  
ett hjerte med stitcherymotiv, også et AnnAKa mønster.  
Og så fikk det være med en liten hekla nisse. 
Har fått tilbakemelding på at mottaker likte gaven.

På denne siste dagen i 2012,
 vil jeg ønske alle i blogglandia 
ETT RIKTIG GODT NYTT ÅR !

ANNE LISE

onsdag 25. juli 2012

Når får jeg plass til å sy igjen, tro....???????

I løpet av det året jeg har bodd i Paris, er syrommet mitt blitt gjort om til oppbevaringsrom.  Ja, bare mitt eget rot, men det er så greit å bare "putte inn" nyanskaffelser som ikke skal brukes med en gang.
Jeg var jo hjemme 2-3 ganger i løpet av året - litt nytt hver gang.
Når da flyttelasset fra Paris også kom, ja da ble det fullt.  Det er såvidt jeg kommer meg innom døra.

Har nå vært hjemme 1 mnd., men ennå ser det likedan ut.  Flytter stadig på ting, men HVOR skal jeg gjøre av alt.......  Hver dag begynner jeg med friskt mot, og så gir jeg opp.

NÅ SKAL JEG GJØRE NOE, det kan ikke fortsette å se slik ut.  Bare se på disse bildene :



*****

Heldigvis er det ikke bare symaskinen som kan brukes.  Jeg har masse garn og strikketøy også.


Har strikka en sparkebukse, lysegul og hvit stripete, i bomullsgarn (Mandarin Petit) til barnebarnet, Sara. Den er str. i 6 mnd, men noe lenger i ryggen.  
Likevel er den bare akkurat passe nå (jenta er 3 1/2 mnd.)

Etpar små babysokker er det også blitt. 
De hvite er i bomullsgarn og de rosa i babyull.  
Se hvor stor forskjell selv med samme antall masker.  
Og så er elastisiteten mye bedre med ullgarn. Blir bare ull videre.


Og så fant jeg noen lapper til et slumreteppe, når jeg begynte å rydde.  
Dette er hekla i Alpakka og tror jammen jeg skal fortsette litt her. 
Kanskje kan det bli ferdig en gang.....?

******

Søndag 8. juli var den store dagen hos oss.  
Da ble Sara døpt. 
Hun oppførte seg eksemplarisk, og det var stolte besteforeldre som var tilstede.


Denne dåpskjolen strikket min mor til Tonje, min datter, for snart 30 år siden.  
Den er blitt brukt flere gange i vår familie.
Sara syntes imidlertid ikke at det var spesielt kjekt å ha den på. 
Lue er helt fryktelig å ha på, så den ble ikke brukt. 
Kun silkebåndene var veldig gode å suge på......

Håper alle har en fin sommer selv om temp. ikke er de høyeste.....
ANNE LISE

onsdag 6. juni 2012

Trivelig besøk fra Norge.

Sist helg fikk jeg besøk fra min venninne Siv.  Det ble en veldig trivelig helg, med masse spasering på jakt etter broderi- og stoff butikker.  Noe hadde jeg utforsket før, og noen kjekke broderiforretninger var nye for meg også. Oooog så mye fint de hadde.  Bare se på bildene nedenfor......

Første butikken vi leita etter heter "Les Brodeuses Parisiennes". 
Det var etter et tips fra Kari R. Ytterdal - tusen takk for det !!!  
Det var en helt herlig butikk med masse ferdigsydde produkter, punger, vesker o.l. 
Så var det felter med lin eller aidastoff til å brodere på.  
Mange skjønne mønstre.
Der ble det lagt igjen endel penger, 
og mye nytt arbeid å ta med hjem......... har så lite fra før...hi,hi...
Her er Siv på vei inn i butikken. 
Liten og intim var denne butikken.  
Og så er det prosjektene jeg kom hjem med.


Videre gikk turen mot Bastillen og en ny brodeributikk "Le Bonheur des Dames". 
Den lå i buegangene under Viadukten, nedenfor nye Operaen.  
Dette tipset kom fra Målfrid Å. Kallekleiv - takk til deg også.
Som bildene viser hadde de også noe quiltestoff (basisfarger) og massssse bånd, trå  o .l.  
Helt topp.

Dette fikk jeg med meg fra denne butikken.  
Skal jo nå flytte hjemover igjen, og da må jeg ha litt minner om Paris.  
Makroner er et veldig godt minne - bokstavlig talt.!
Fyret, Phare des Baleines,  var vi i toppen av på turen vår i pinsa. 
Det ligger ved byen La Rochelle på øya Ile de Ré.  
Det er 57 m høyt, med 253 trappetrinn (uten heis). 
Da fikk både hjertepumpa og beina testa seg.  Men opp kom vi alle sammen.  
Klart jeg da må få sydd dette bokmerket...... engang....

******

Det har vært en kjempekjekk helg.
Masse gåing, så skulle absolutt hatt skritt-teller. 
Denne uka blir det derfor masse innearbeid og begynnende pakking.

Under ser dere 2 aldeles nydelige smekker 
som min lille prinsesse hjemme
har fått av Siv. 
Kan finne link til oppskrift på hennes blogg. (Se toppen av innlegget)
Ønsker alle bloggtittere en fortsatt fin uke.
ANNE LISE


søndag 13. juni 2010

Små hatter/luer

Symaskinen min er ikke helt samarbeidsvillig for tiden, så det blir produsert lite på den fronten. Men noe må jeg jo ha i hendene. Her er det blitt noen små hekla solhatter og en strikka hatt/lue. Heklahattene er i str. fra 1/2 år til ca. 1 1/2 år. De er hekla i Mandarin Petit og mønsteret er i et Sandneshefte fra  2008, tror jeg. Den strikka lua er et Dalemønster fra årets kolleksjon.

Har dessverre ingen som kan sitte modell for meg, så denne gang er det teddy som får det ærefulle oppdrag.

ANNE LISE

lørdag 1. mai 2010

Baby teppe.

Endelig er babyteppet ferdig.  Dette er et teppe hekla i Lanett, ikke vanskelig, men tar laaang tid. Det er ganske mange masker på slutten. Det kan minne om de gamle "helseteppene" som var så populære en periode (vet ikke om de eksisterer lenger). Jeg har laget flere opp gjennom årene, og bare fått positive tilbakemeldinger fra mottakerne. Da er det gøy å lage.



    
Et utsnitt fra ene hjørnet.

Ønsker alle en riktig fin helg.
ANNE LISE

søndag 7. mars 2010

Amigurumi.

Dette er det helt nye innen håndarbeid, dvs. det har blitt veldig populært her i Norge nå i hvert fall. Jeg leste om det i Haugesunds Avis og ble der tipsa om en nettside/blogg som hadde mye fint. Måtte selvfølgelig sjekke dette ut og de lovte ikke for mye nei.  Dette er heklig av små figurer, opprinnelig kommer det fra Japan, men denne svenske damen har kommet med en fantastisk bok og holder nå på med bok nr. 2. Den venter jeg spent på. Denne lille kaninen som jeg her har bilde av er det min datter som har hekla. Flere figurer skal det nok bli. Er dere nysgjerrige på dette kan dere gå inn på denne siden og se:http://booip.blogspot.com/  En kreativ liten blogg

Lykke til med titten og kanskje litt inspirasjon til å starte med noe nytt.
    

Litt småtterier under OL

Det har blitt lite med sying  i løpet av de dagene OL har vart. Da er det godt at en har alternativer.  Små sokker og tova små sko er raskt og lett og ha foran TV-skjermen.  Likedan har det blitt både strikka og hekla noen sjal.  Blir nok ikke det siste som er laget av disse tingene.