Viser innlegg med etiketten Stitchery. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Stitchery. Vis alle innlegg

lørdag 28. september 2013

Knallkjekk quilteturne i august.

Mi venninne Siv, med bloggen Sivquilt, og jeg hadde  en fantastisk "quilteturne" i slutten av august. Vi hadde meldt oss på kurs med Helen Stubbings på Tynset. Siv hadde ferie og jeg var sykemeldt, så vi hadde god tid.

Det endte med at vi la opp en ukes tur, til quiltebutikker rundt om i Sør-Norge. Høydepunktet var selvfølgelig kurset på Tynset.Australske Helen Stubbings fra Hugs'n Kisses, er en fantastisk kursleder og person.
Vi hadde 2 helt topp kvelder med mange kjekke sydamer fra området rundt Tynset.

Vi starta ut fra Bergen tirsdag morgen. Tok lunsj på Voss og kjørte så videre til Hemsedal. Orka ikke kjøre helt til Tynset første dag, så da var Hemsedal passe langt. Vi hadde tross alt ferie og skulle nyte denne uka.....
Onsdag starta vi tidlig og rakk en tur innom Sybutikken på Lillehammer. Der fant vi mye fint, mange fine modeller og noe stoff ble selvfølgelig med oss videre.

Siv fant et teppe ho ville sy.


Vi hadde strålende sol denne dagen og turen over Rondane var helt fantastisk. For noen fantastiske fjellformasjoner.....



Onsdag kveld var det første kurskveld.  Anne Heidi, som driver Lappemor, ønska oss alle velkommen og så var det å konsentrere seg om å få med alt som ble sagt på engelsk.
3 trivelige timer gikk veldig fort.

Her Anne Heidi og Helen. 
Bak Helen er hennes datter Mollie, som var med på Norgesturen. 
Foran til venstre er Sigrunn, Anne Heidis mor.

Her er toalettveska  vi skulle lære å sy. 
Dvs. vi skulle lære stitcheriet og håndsøm/applikasjon. 
De to bildene til høyre, er så langt jeg kom. 
Men den skal bli ferdig engang.......


Torsdag skulle vi også på kurs, men ikke før på kvelden. Hva skulle vi gjøre hele dagen??
En snartur til Quiltegården i Trondheim hørtes kjekt ut. Som tenkt så gjort.  Vel 2 timers kjøring hver vei var ingen hindring........

En herlig butikk som vi vandra rundt i 
og 
noe stoffer kom det jammen i veska hjem her også.

Torsdag kveld avslutta vi kurset med en felles middag med de av kursdeltakerene som kunne være med. Trivelig....  Vi fikk jo anledning til å prate litt og bli bedre kjent da.  Som vel de fleste quiltere vet, har man det altfor travelt på kurs til å bli kjent....

Alle deltakerene samlet.
Legg merke til de flotte teppene bak oss.
Det er Helen sine mønster.

Hyggelig middagsavslutning på Stationen pub og restaurant.


Fredag gikk turen til Oslo, med bare et lite stopp i Brummundal og sybutikken der.  Det var Kathrines quiltestue som var målet for denne dagen. Der ble det med materialpakker til opptil flere tepper hjem......


 
 Kathrine i aksjon med å skjære opp stoff til materialpakker til oss.

Lå over på hotell i Sandvika og lørdag morgen sto vi og "skrapte" på døra til Lappemakeriet nesten før de åpnet dørene.



Siste stopp på handleturen var Quiltefryd i Tønsberg.  Vi rakk det, med god margin, før butikken stengte på lørdag.



Min søster bor i Tønsberg, og der hadde vi bestilt siste overnatting. Det ble et nydelig vær og vi satt ute på verandaen hennes og koste oss i  sola hele ettermiddagen.

Berit og Siv.

Søndag var det klart for hjemtur, med middagsstopp hos min mor i Porsgrunn. 
Kom slitne, men veldig fornøyde hjem til Tysvær søndag kveld. Godt vi hadde bil, for det var neimen ikke alt vi fikk plass til i kofferten.........  som vanlig.....

Vi hadde en fantastisk tur, tusen takk Siv, kunne ikke hatt bedre reisefølge......kan virkelig anbefales......... Men det må være bare quiltere på tur........... ingen andre skjønner at det går an å være så lenge i en stoffbutikk, eller hva mener dere..........


Ha en skikkelig fin høstsøndag alle sammen.
ANNE LISE

mandag 31. desember 2012

SSCS 2012 gaven åpnet.


Så er julen over og jeg har også åpnet min gave fra min SSCS-venn i Australia.  Det var hele 3 pakker og jeg var veldig nysgjerrig.
Her er hva jeg pakket opp:

Gaven innehold et nålebrev og saks m/holder, 
et herlig australsk quilteblad med mange fine, små juleprosjekt
 (kanskje noe å begynne på til neste jul). 
Og så  en flott, liten bordbrikke. 
Den har stitchet midtparti og yo-yoer i friske, sommerlige farger rundt.  
Tusen hjertelig takk til Jeanette.  Dette vil bli flittig brukt.


Nå er også min gave til Leanne blitt åpnet, så da kan jeg avsløre hva jeg laget dette året.

Jeg sydde en julestjerne etter mønsteret til AnnAKa,  
ett hjerte med stitcherymotiv, også et AnnAKa mønster.  
Og så fikk det være med en liten hekla nisse. 
Har fått tilbakemelding på at mottaker likte gaven.

På denne siste dagen i 2012,
 vil jeg ønske alle i blogglandia 
ETT RIKTIG GODT NYTT ÅR !

ANNE LISE

torsdag 13. desember 2012

Endelig litt "jul" som er ferdig ..........


I 2011 sydde jeg juleteppet "Tis the season". Min datter likte det også, og jeg hadde ambisjoner om å sy 2 tepper parallelt.  Det holdt ikke helt fram, men nå, 1 år etter, har også ho fått sitt teppe til å henge på veggen i nye huset.  Passet bra å gi det til 30-års dagen  som var sist tirsdag.
Og jeg er veldig glad for at ennå en UFO er ferdig.



Detaljer fra stitceriene.  
Det var veldig kjekt å sy disse små motivene.
Helt sikker fine å bruke på andre småting også.........

********

Hvert år begynner jeg på en ny juleløper, fra årets mønstre. 
Ikke ofte de blir fullført når de skal, 
MEN i år har jeg faktisk greid det.
Likte veldig godt juleløpermønsteret til Bente Malm - "Nissens blandakor".


Detaljer av applikasjonen.

Ha en fortsatt fin førjulstid.......
ANNE LISE


mandag 29. oktober 2012

Hva har skjedd????

For en måneds tid siden bestemte jeg meg for å sy 2 av AnnAKa sine store hjerter med englestitchery i bryllupsgave.  Jeg kopierte stitcheriene over på "Transfer-Eze" og sydde for å få de ferdige.

Så skulle kopieringsarkene fjernes. Det gjorde jeg ved å holde de under lunkent, rennende vann. Gnei forsiktig for å fjerne alt lim. Deretter la jeg de til tørk på et håndkle før jeg ville stryke dem.

Jeg hadde sydd med brunt DMC moulinegarn. Til min forskrekkelse hadde garnet trekt seg ut i stoffet så det ble en mørk skygge rundt alle strekene. GJETT om jeg var forb....... !!!  Trodde garnet var farge ekte jeg.........   HVA GJORDE JEG FEIL????

 Sånn så de ut. Prøvde å vaske en gang til, 
men ennå kan den mørke kanten rundt sees.


Det var ikke annet å gjøre enn å starte på nytt. 
 Denne gangen tegnet jeg over på stoffet.
Her er resultatet og mottakere ble fornøyd (tror jeg).... 


Så var det en nevø som fylte 30 år og jeg skulle ha en liten oppmerksomhet til han. 
Etter litt fram og tilbake diskusjoner med mine barn, kom vi til at jeg kunne strikke en vinhøne. 
Den ble laget i originalfargene fra mønsteret og ble riktig så "snobbal".

Den er strikka i Fritidsgarn og er tovet. 
 Mønster fra Sandnes garn.  
Enkel, kjapp og kjekk å lage...

Ønsker alle en fortreffelig uke, med eller uten snø......
ANNE LISE